پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمدتقی آل هاشم

 مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

امام جمعه موقت تبریز بزرگ ترین درس صلح امام حسن(ع) با معاویه برای جامعه بشریت را اعتماد به رهبری در شرایط ویژه دانست.


آیت الله محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که به مناسبت سالروز میلاد دومین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت امام حسن(ع) ترتیب یافت، اظهار داشت: هرگاه سخن از آن امام همام به میان می‌آید، ناگزیر صلح آن حضرت با معاویه در سال ۴۱ هجری قمری در اذهان تداعی می یابد، چراکه آن واقعه یکی از نقاط عطف تاریخ تشیع به شمار می رود.

وی بزرگ‌ترین درس صلح امام حسن(ع) با معاویه برای جامعه بشریت را اعتماد به رهبری در شرایط ویژه دانست و گفت: همواره باید در پشت سر رهبر راستین اسلام بود و از کارشکنی پرهیز کرد، البته این موضوع با سؤال از رهبر متفاوت است و کلیت جامعه اسلامی بر روشنگری و بیان مسائل برای مردم تأکید دارد؛ اما حدود و شرایط باید رعایت شود.

امام جمعه موقت تبریز با تأکید بر عبرت آموزی از حوادث تاریخی خاطر‌نشان کرد: اگر امروز شاهد لجاجت و مخالفت عده‌ای مغرض با رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب هستیم، باید دانست که در طول تاریخ چنین افرادی همواره وجود داشته چنانکه در دوران امام حسن(ع) نیز بسیاری از اصحاب از درک حقیقت صلح عاجز ماندند.

وی با بیان این که اهل بیت عصمت و طهارت(ع) زبان گویا و مجریان راستین احکام و هویت اسلامی بوده اند، گفت: نباید فراموش کرد که این نقش مهم و حیاتی در همه شرایط و زمان‌ها برای اهل بیت(ع) وجود داشته و روی‌گردانی مردم از ظلم حاکمان زمانه، این رسالت را نقض نمی‌کند.

آیت الله آل هاشم افزود: بر همین اساس امام حسن مجتبی(ع) در رویارویی با معاویه نه منافع شخصی را در نظر داشت و نه در فکر خون ریزی در جهان اسلام بود، بلکه آن حضرت در حال انجام دادن نقش تاریخی و مذهبی خودش بود.

امام جمعه موقت تبریز تصریح کرد: صلح امام حسن(ع) با معاویه دارای ابعاد جهان شمولی اسلام است؛ زیرا این صلح، که در حقیقت آن را می توان قهرمانانه ترین نرمش تاریخ نامید، نشان داد که اسلام می تواند همواره و در همه حال بهترین تصمیم ها را بگیرد و حاکمان راستین اسلام نه منافع خود بلکه منافع عمومی و سعادت آفرین را در نظر دارند.

وی ادامه داد: در حالی که اعراب جاهلی خون‌ریزی، وحشی‌گری و عدم صلح را به عنوان افتخاری بزرگ برای خود می دانستند، ولی امام حسن(ع) با شجاعت هرچه تمام تر عملی برخاسته از قرآن را به نمایش گذاشت.

آیت الله آل هاشم برخورد جامعه اسلامی با صلح امام حسن(ع) را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: متأسفانه افکار عمومی جامعه با این حرکت تاکتیکی و هوشمندانه همراهی و همکاری نکرد و آن حضرت از سوی جامعه مورد حمایت قرار نگرفتند.


آیت الله آل هاشم در پایان خواستار بهره مندی از دولتمردان و مسؤولان از سیره عملی ائمه اطهار شد و تصریح کرد: مهم‌ترین درس صلح امام حسن(ع) ولایت مداری در هر شرایط بدون توجه به وضعیت مکانی و زمانی است، امروز دوران کسب بصیرت و حرکت در صراط مستقیم ولایت است.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

ارسال در تاريخ 27 / 5 / 1391برچسب:مرید,آیت الله آل هاشم,امام جمعه,تبریز, توسط میثم